TERINGIN NAK MANCING~

July 27, 2009

Untitled-1 copy

AKAL

July 17, 2009

July 8th, 2008 by zizaluziza

Ada orang tua badan (umurnya) tapi muda akalnya

dan ada orang tua akalnya tapi muda badannya (umurnya).

-lu pikir la sdiri!-

PENJARA DUNIA AKHIRAT

July 14, 2009

MENGAPA PENJARA DI DUNIA DIPENUHI LELAKI MANAKALA PENJARA DI AKHIRAT DIPENUHI WANITA?

July 8th, 2008 by zizaluziza

Dimana-mana negara di dunia hari ini penjara-penjaranya dipenuhi kaum lelaki. Ini tidaklah pelik kerana kebanyakannya yang merompak, membunuh, menculik adalah di kalangan lelaki. Ertinya mengikut penialaian dunia kaum lelaki ramai yang jahat berbanding kaum wanita. Tetapi pada waktu yang sama, kaum wanita mendapat satu khabar yang mencemaskan iaitu Rasulullah SAW memberitahu bahawa penghuni neraka, 2/3 adalah terdiri daripada kaum wanita. Mengapa terjadi demikian?
Kerajaan manusia dan kerajaan tuhan tidak sama. Oleh itu ukuran Tuhan dan ukuran manusia juga adalah tidak sama. Ada pekara di dalam kerajaan Tuhan salah tetapi bagi kerajaan manusia tidak salah. Begitulah sebaliknya.

Contohnya dalam kerajaan Tuhan berat atau ringannya kesalahan tidak diukur dari sudut lahiriah atau nilaian fizikal. Banyak bentuk kes adalah yang tidak memerlukan kekuatan fizikal. Sebab itulah ia mudah dilakukan wanita seperti menjadi pelacur, penyanyi, dedah aurat, bergaul bebas, melawan suami dan lain-lain. Ianya tidak berat dari sudut fizikal. Sebab itu kaum wanita ramai melakukannya. Pada kerajaan manusia itu bukanlah satu kesalahan.
Manakala kesalahan-kesalahan dunia banyak yang berat-berat, tidak larat dan tidak mampu dibuat oleh kaum wanita seperti membunuh, rompakan, culik dan lain-lain. Sebab itulah ramai lelaki yang buat. Disinilah sebabnya mengapa ramai penghuni neraka daripada wanita, kesalahan yang nampak kecil pada manusa tetapi besar di sisi Tuhan. Kesalahan itu akan menjadi lebih besar apabila yang buat dosa tidak rasa berdosa lau tidak bertaubat ke atas dosa-dosa tersebut malah terus mengulanginya. Kaum wanita sepatutnya cemas dengan peringatan daripada Rasulullah SAW tersebut kerana begitu mudah untuk tergelincir ke Neraka jika tidak berhati-hati. Biarlah kita susah dan sakit di dunia dalam mentaati perintah Tuhan dan menjauhi larangannya bagi mengelak sakit yang berpanjangan di sana……

English

July 14, 2009

ok… aku ade crita ade sorang suami die tngah cakap ngan isterinya die cakap camni “yang bleh x i kahwin dua lagi?”

isteri dia balas “Nape kena kahwin dua lagi?”

suami die plak cakap “sebab”

“isone x cukup

“istwo skit agi

“isthree baru bleh” (is bermaksud istri)

(kalau plural kena ada S kan?) istri nya balas “sorang mampu”

“dua org mampus”

mampu – Singular

Mampus-plural

-copy paste je ni..jmpe kat komen kat youtube-haha

-moral-kene pandai br hidup bahagia-

man,this is da real ‘DONT JUDGE  PEOPLE BY ITS COVER’ things!

BIG WAKE UP CALL!!

WATCH IT!!

MENTERA BERADU

May 21, 2009

M. Nasir feat Malique – Mentera Beradu

Bismillah!

(M.Nasir)
Gerakkan Hati… Hati gerakkan… Pandanglah aku.. aku lah dia..

(Malique)
Kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal..
hanya berbual makan angin kembung perut mual…
resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang..
ku schizo paranoia takut pecah tembelang

(M.Nasir)
Pecah tembelang… peta dah hilang… bangau dah pulang… suara sumbang..

(Malique)
Lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum

Ikut gerak hati.. pena melayang
dilihat dua layang pandang
tak lah sekarang
takat meradang
tanya.. abang gedang, apa barang?
badan macam badang
main macam belakang parang

Kuhunuskan keris musuh ada pistol
tradisi kekalkan adaptasi harus betul

tujuh baris keramat tujuh garis penamat
baik berpada biar jahat asal selamat

(Suara Latar)
Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul semua birat dan kalimah semua janji yang terikat lebur disisimu

(Malique)
Yo! ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman

konflik motivasi cuba medatasi
positif dan benci jadi inspirasi pagi

Peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
halang biar keduanya muka cantik
soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
lebih hina dari zina

Lu bikin dosa ku bikin prosa
testosterone testarosa
citacita sosa kl kl kosa nostra
jalan berliku ku harung roller coaster
gah sentosa tiada penyesalan
luas pandangan jauh dah berjalan
tak sempurna masih ada kejanggalan
gagal merancang, merancang kegagalan

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul semua birat dan kalimah semua janji yang terikat lebur disisimu

Kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

(Malique)
Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
turun bukit pucat dengar tiga miaww
kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau
tolak pintu gua tiga kerat tenaga
kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
menang dengan otak tak mesti dengan pedang

Sebelum jadi bangkai ikan koi renang renang
pura pura salah jawapan untuk naik berang
panggil lima kawan atau biar pergi laju
risaukan pekara remeh kita tak akan maju
muka sama hijau hati siapa tahu
merah dah menyala pasti mati siapa mahu
gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja

(Malique + M.Nasir)
Panjat pokok buluh cari tukun air terjun
naik sampai nampak dah terpegun turun
tiga ular ikut lompat atau paut
kalau lari mati jika jerut maut

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

Puisi hati mu… hati mu puisi
palu hati ku palu hatiku

(Malique)
Kulit tak besalin walau saling ganti baju
pandang sini pandang sini
ku berbahasa baku kata kata nahu
himpun jadi satu
mantera beradu dengan irama dan lagu

(Suara Latar)

HAWA

May 11, 2009

2006

Kisah tentang 2 org hawa dalam hidupku..

SELAMAT HARI IBU WAHAI MAMAKU

Hasnah Binti Hj MD Salleh

YANG SEMPOI! supporting! understanding! Hardworking! Caring! Dan segala positive+ing yg ade didunia!!!

U  R DA BEST!!!!

~And~

Congrats to my 1 n only little sister

Madhiah binti Mohd Ghazali

Just been accepted to join the kursus perubatan luar Negara under JPA !!! cayalah!!

p/s:hawa yg ketiga belum lg..haha

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.