HANAMI

April 12, 2008

mungkin ramai yang pernah mendengar istilah HANAMI,salah satu istilah yang penting dan popular dikalangan masyarakat jepun.hanami yang bermaksud ‘melihat bunga’ merupakan salah satu aktiviti tahunan popular dikalangan masyarakat jepun tanpa mengira usia.aktiviti ini akan diadakan pada bulan 4 setiap tahun ketika musim sakura kembang.

gembira kerana pngalaman pertama bersama-sama dengan senior melayu disini,kami berkelah dibawah pokok bunga sakura yang sedang kembang dan luruh.makan sambil menikmati pemandangan cantik dan romantik sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat jepun untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.(harap juga aktiviti sebegini ada di malaysia).

malam sebelumnya,semua senior dan junior,tidak kira lelaki atau perempuan saling tolng menolong memasak dan menyiapkan peralatan untuk kegunaan ketika hanami.nasi lemak,ayam goreng,dan sambal sotong cukup untuk mengenyangkan kami yang kerinduan masakan melayu.selepas makan,kami mula berjalan2 dan menangkap gambar.aktiviti terakhir adalah sesi perkenalan antara orang lama dan kami selaku newcomer di yamanashi.

6 Responses to “HANAMI”

  1. arecheese Says:

    weh! asal skema gile ayat???

  2. org ats Says:

    ade muke aku..tu y best tu…ehehhe..

  3. amatt Says:

    cantek blog ko haris.hehehe =p aku nk bace evyday,upd8 laa setiap harii.btw,aku da tagged blog ko kt blog aku =) tata.

  4. orkid Says:

    wah… =) ade blog rupanya..bgus2..aku dh lame tggalkan hobi menulis aku T_T

  5. mysarah Says:

    HANAMI….akan ku kesana 1 hari nanti utk mengalami sendiri HANAMI ni…insya allah….

  6. org sebelah Says:

    yes..ade muke aku…


Leave a Reply

